Argentina - el bomba de tiempo - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Brian Beelt - WaarBenJij.nu Argentina - el bomba de tiempo - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Brian Beelt - WaarBenJij.nu

Argentina - el bomba de tiempo

Door: Brian Beelt

Blijf op de hoogte en volg Brian

11 Januari 2014 | Argentinië, Buenos Aires

Argentina - el bomba de tiempo

Iguazu, 11 januari 2014

Lieve allemaal,

Het is nu 16:12 en ik schrijf jullie vanuit het tropische Iguazu, op het randje van de Amazone, op de grens van Argentinië en Brazilië. Dit plaatsje staat bekend om zijn spectaculaire watervallen, waar ik straks meer over zal vertellen. Het weer is hier ontzettend klam, en het t-shirt wat ik nu aan heb ga ik straks heel hard wassen.

Ontzettend bedankt voor alle leuke berichtjes! Martijn, Perry en Reijmen hadden hun wekker om 06:00 gezet om mij uit te zwaaien. Boys, jullie krijgen een pluim! De afgelopen week is een fantastisch begin geweest op wat nu al een reis is om nooit te vergeten. Ik zal het kort houden.

Buenos Aires, 3 januari 2014
Nadat ik als een van de eerste uit het vliegtuig kwam, besloot ik wat Argentijnse peso's te pinnen. Hier vindt de eerste omschakeling plaats, aangezien je creditcard/bankpas er pas uit komt nadat je de biljetten hebt ontvangen. Vrij chill dat ik daar pas achter kwam als mijn taxi vanaf de luchthaven naar het hostel rijdt... Dus ik in mijn beste spaans aan de taxichauffeur uitleggen dat ik mijn creditcard vergeten ben in de automaat. Al snel deed de taxichauffeur rechtsomkeert naar het vliegveld. Ik kwam zover als: "fuck, mi tarjeta di credito". Eenmaal op het vliegveld bleek dat het engels van de meesten om te janken is. Hoe dan ook kwam ik na wat rondvragen terecht bij de gevonden voorwerpen. En daar was ie dan gelukkig! Nadat ik 5 maal de heilige maagd Maria op m'n blote knietjes heb bedankt, kon ik mijn weg vervolgen. Dit doen we noooit meer.

Eenmaal in het hostel aangekomen deelde ik de kamer met een andere jongen, Sergio, een student politicologie uit Boston. Hij is hier om een onderzoek voor zijn opleiding te doen. Prima vent. Het hostel zit in San Telmo, een ietwat achterstallige wijk die de hoogtijdagen van Buenos Aires vertegenwoordigd. De tango schijnt hier ergens vandaan te komen. De volgende dag maar gelijk op pad om de bezienswaardigheden een bezoekje te brengen. Het hostel zit vlakbij het Plaza de Mayo, waar het Casa Rosada zich bevindt. Daarna een kort bezoek aan de basiliek van Buenos Aires. Hier had de toenmalige aartsbisschop Jose Mario Bogoglio zijn residentie. Hij is nu de Paus. Door de winkelstraat Calle Florida gelopen. Hier wordt je door iedereen belaagd met de woorden: Cambio! Cambio! Wat zoveel betekend als 'ruilen'. Argentijnen willen namelijk niets liever dan switchen met waardevastere valuta en zijn bereid daar een marge van 30-40% over te betalen! Stiekem wist ik dit wel, maar voor ons Hollanders klinkt dit toch een beetje louche. Hoe dan ook kan ik iedereen aanraden om heel veel money mee te nemen naar Zuid Amerika.

Mijn tour vervolgde ik via Playa de San Martin naar Cementerio de Recoleta. Dit is de meest bekende begraafplaats van Buenos Aires en tevens de laatste rustplaats van Eva Peron, beter bekend onder haar koosnaam Evita. Evita was de vrouw van de toenmalige president Juan Peron, en wordt als zeer invloedrijk beschouwd voor haar inzet voor de rechten van vrouwen en het verhelpen van armoede. Hoewel in een bescheiden graf ligt van haar familie, genaamd Duarte. Is de rest van de begraafplaats een platform voor de allerrijksten om hun weelde tentoon te stellen. Als je er loopt weet je niet meer of je op Rodeo Drive loopt of op een kerkhof. Het is werkelijk waar belachelijk dat de 'Partenos' zoveel geld steken in mensen die er toch niet meer van kunnen genieten. Als dat geld destijds beter was geïnvesteerd, had Argentinië wellicht niet failliet hoeven gaan. Mijn route naar huis ging via Plaza Congreso, een reusachtig gebouw dat gemodelleerd is naar het capitool in Washington D.C.

Volgende dag was het zondag en dat betekende een bezoekje aan de markt in San Telmo. Deze markt doet zeker niet onder aan de Albert Cuijp, en is geheel volgens Argentijnse standaarden aangekleed met oude boetiekjes en tangoshows. Vervolgens de bus naar La Boca genomen om naar de artistieke wijk La Cubanita te gaan. Dit dorpje is ooit plek geweest waar veel schilders woonden, waardoor het een zeer kleurrijk imago heeft gekregen. Super toeristisch, wel leuk. Uiteraard kon daarna een bezoek aan La Bombanera, het stadion van de Boca Juniors, niet uitblijven. Bij deze club verwierf Diego Maradonna wereldfaam. Verder is het in deze wijk oppassen geblazen, omdat deze club zich tevens in 'de Bijlmer' van Buenos Aires bevindt. Ik heb een taxietje gepakt naar het hostel.

Maandag besloot ik naar de wijk Palermo te gaan om daar een aantal parken te bezoeken. Helaas waren veel daarvan dicht en ben ik maar ergens wat gaan lezen. Voor het avondprogramma had ik begrepen dat de Argentijnse percussieband el Bomba de Tiempo (betekent de tijdbom) wekelijks een optreden heeft wat zeker de moeite waard is. Je moet het zien als een orkest aan percussionisten, met een dirigent dit ter plekke het tempo en de beat improviseert. Mochten Sunnery James en Ryan Marciano dit lezen; die gasten moet je binnenhalen!

Rosario, 7 januari 2014
Dinsdag vond ik Buenos Aires wel even genoeg en had ik besloten naar Rosario te gaan. Dit is de tweede grootste stad van Argentinië, op zo'n 4 uur rijden van BA. De timing van de busreis was perfect aangezien het de hele weg ernaartoe heeft gehoosd. In Rosario zijn onder anderen Lionel Messi en Che Guevara geboren. Wat betreft Che Guevara is de film 'The Motorcycle Diaries' een absolute aanrader. Het gaat (toevallig) over een 23-jarige Ernesto Guevara die op de motor een soortgelijke reis maakt door het diverse landschap van Latijns Amerika.

Woensdag een korte wandeltocht gemaakt door Rosario, want dit heb je vrij snel gezien. Een bezoek aan Museo Historico de Provincial had ook niet gehoeven. Dit is meer een wapenarsenaal uit de tijd van de revolutie. Ook de informatieve inscripties zijn allemaal spaans. Helemaal top dus. Gelukkig biedt een bezoek een de locale voetbalclub Newell's Old Boys wel enige bevrediging. Dit is de oorspronkelijke club van Messi voor hij naar Barca vertrok. Leuk detail: buiten het stadion staan overal ingebouwde barbecues. Voor of na de wedstrijd is het dus gebruikelijk om even een goede Argentijnse steak te braden (of de uitsupporters). Vervolgens ben ik terug naar het hostel gegaan om een fiets te huren en de rest van de dag op het strand te vertoeven. Het is een kleine 45 min fietsen, wat een tocht des doods is. Voor je het weet zit je op de N207 en razen auto's je met 50 km/u voorbij, want fietspaden zijn er niet. Dan mag je nog zo soepel door de grachten van Amsterdam kunnen fietsen, dit is echt niet gezond. Het strand was wel echt even genieton.

De volgende dag was het alweer tijd om mij richting Buenos Aires te begeven voor de vlucht naar Iguazu. Samen met een jong stel uit Australië de bus terug genomen, en ik heb hen zowaar wegwijs kunnen maken in Buenos Aires. Eenmaal in het hostel raakte ik aan de praat met ene Anneke, een Nederlands meisje uit Amsterdam. Het bleek dat zij voor Kirkman & Company werkt. Heel toevallig wist ik dat mijn oud MeetingMoreMinds collega Ferdi du Chatinier daar ook werkzaam is en die kende ze uiteraard. Sterker nog: hij zat in Buenos Aires! Toeval bestaat niet. Met z'n 3'en gezellig een borreltje gedaan in Palermo, een gedeelte wat ik 's avonds nog niet gezien had, maar zeker de moeite waard. Mooi avondje.

Iguazu, 10 januari 2014
's Ochtends moeilijk brak naar het vliegveld en had binnen no-time m'n ticket. Dit is voor mij soms wel spannend, aangezien ik ter plekke eigenlijk pas weet of ik mee kan. Voordeel is wel het gunstige tarief ;) Helaas was de vlucht 4 uur vertraagd en heb ik achter de douane maar wat bijgeslapen. Vlucht was wel top, zat bij de nooduitgang, dus extra been ruimte en niemand naast me ~~~

Vandaag dus naar de langverwachte Iguazu Falls geweest - een van de hoogtepunten uit m'n reis. In 2011 uitverkozen tot een van de zeven wereldwonderen volgens het toepasselijke Seven Wonders of the World Foundation. Er zijn twee delen: in Brazilie en Argentinie. Aangezien ik hier een dag heb, koos ik voor het Argentijnse deel omdat dit je midden in de watervallen zet, in plaats van een panorama-view. Op een half uurtje rijden vanaf het hostel ben je bij deze toeristische (water)val. Maar wat een spektakel is dat zeg, dit moet je gezien hebben! Een hele verzameling aan watervallen vormen in twee halve manen dit ongeëvenaard natuurfenomeen. We (samen met een groepje Argentijnse dames van het hostel) begonnen bij de top van El Gaganto del Diablo (de strot van de duivel). Dit biedt uitzicht over de meest intense van de halve manen. Vervolgens naar beneden gelopen door het park en een bootrit gedaan die de waterval (bijna) in vaart... Ik geloof dat de ergste stortbui die je ooit mee zal maken niet evenaart wat je hier op je dak krijgt. Geweldig!

Vanavond is er een Argentijnse barbecue in het hostel en zal ik morgen vliegen naar El Calafate. Dit ligt in het zuidelijke Patagonië, en biedt toegang tot een van de meest indrukwekkende natuurparken van de wereld: Torres del Paine. Ik kan niet wachten en ik hou jullie op de hoogte!

Tot volgende week,
liefs Brian

  • 12 Januari 2014 - 00:39

    Richard:

    Gozer, super vet! Enjoy it to the max! Vergeet niet af en toe in je op te nemen wat je aan het doen bent en wat je ziet, voor je het weet is de tijd weer voorbij! Dit gaat een van de beste herinneringen in je leven worden!

  • 12 Januari 2014 - 01:35

    Ilse Meeusen-lubach:

    Brian leuk om je verslag te lezen. Wat een belevenis! geniet!!
    groetjes ilse

  • 12 Januari 2014 - 10:56

    Margaret Schutte:

    Hee neef, fijn om te lezen hoe het met je gaat! En hoe je vooral geniet van alles om je heen,
    Heel veel plezier nog en ik kijk nu al uit naar je volgende bericht! !!!!
    Groetjes en kusjes Margaret

  • 12 Januari 2014 - 17:13

    Jantonio:

    Heel veel plezier! Leuk om je blog te lezen.

  • 12 Januari 2014 - 17:52

    Je Broer:

    Hey bro, wow wat een mooie reis tot zo ver gozer!!
    Heb je foto's ook al bekeken (leuke dames trouwens)
    geniet van al het moois daar!
    zal goed op je gitaar passen:P (hij is mooi schoon)(had al een tijdje geen wasbeurt meer gehad)
    ben trots op je man!
    be safe
    je liefste broer

  • 12 Januari 2014 - 19:53

    Nienke:

    Brie!! Mooie verhalen hoor! En ook super vette fotos!! Geniet van je droomreis:)

  • 12 Januari 2014 - 20:12

    Yvonne Van Brussel:

    Ola Brian,
    Leuke herinneringen al opgedaan. Lekker genieten en vooral heel veel zien. Veel plezier.

  • 13 Januari 2014 - 22:46

    Monique:

    Hai lieverd, wat heerlijk om je verhalen te lezen. Geniet!! Maak zoveel foto's zodat je nog heel lang deze droomreis kan nabeleven :-) xxx

  • 20 Januari 2014 - 00:07

    Michel:

    He Brian! Wat een gave reis! Door jouw afwezigheid kon ik het Schavemaker Tennis toernooi winnen;-) Noteer dus 18 januari 2015 ;-) We hebben ook gereisd in Zuid Amerika en wat een heerlijk continent en super mooi. Buenos Aires, Iguazu wat een watergeweld en schitterende natuur (& een plensbui die niet meer vergeet). Nu dus Torres del Paine.. Mocht je in Punto Arenas nog zijn, daar eet je de beste steak op 'een plein' (500gr) in een 1/2 uur gegrild en hoef je niet eens meer te kouwen.. Boot-t(r)ip naar Puerto Mont is ook een ervaring mocht je die kant op gaan. Je zal wel genoeg uitgestippeld hebben en onderweg te horen krijgen. Have fun en geniet! Liefs & groetjes Francis & Michel

  • 20 Januari 2014 - 18:27

    Nicole Schavemaker:

    Hi Brian, jammer dat je er niet was op het familie tennis toernooi, maar met een fantastische reden! Wat gaaf dat je dit doet, erg leuk om je belevenissen te lezen, geniet er van, groetjes Wim en Nicole

  • 21 Januari 2014 - 15:28

    Nico En Gerda Schavemaker:

    Hi Brian,

    Nou dat was even spannend dat er 5 dagen geen contact was. Het tennistoernooi was weer beren gezellig en hebben je natuurlijk gemist maar volgend jaar doen we het gewoon weer. We wensen jou nog een hele mooie reis waarin je al het nodige hebt meegemaakt en beleefd. Geniet ervan en wij volgen je verslag.

    lieve groetjes van Nico en Gerda

  • 22 Januari 2014 - 07:44

    Tante Jacq:

    hola guapo,
    Que fantastico tus viajes en Argentina! Es una experiencia que no olvides!
    Wat een gave reis ben je aan het maken. Memories who will be locked in your mind forever en zijn niet met foto's over te brengen. Goed dat je dit doet en kijk alweer uit naar je volgende verhalen. Je kunt een boek schrijven, ook dit kun je goed, alleskunner!
    Heel veel plezier nog en mucho exito con tus viajes.
    En vooral geniet!!
    muchos besos van ome Bob en tante Jacq

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Argentinië, Buenos Aires

Brian

Actief sinds 11 Jan. 2014
Verslag gelezen: 434
Totaal aantal bezoekers 8561

Voorgaande reizen:

11 Januari 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

11 Januari 2014 - 11 Januari 2014

Zuid Amerika

Landen bezocht: